Skip to main content

Hier kun je als docent met je klas over spreken. Maar hoe kun je een beter antwoord op deze vraag krijgen dan van een Syrische vluchteling zelf?

Precies, door hem uit te nodigen in je klas en de leerlingen vragen te laten voorbereiden.

eyad_vmbo helicon

Dit deed het Helicon VMBO Nijmegen. Een docente van deze school kent mij en weet dat ik begin 2017 als taalcoach bij STEP met Eyad heb gewerkt en hem nog steeds af en toe spreek. Of wij samen in de klas wilden vertellen over dit traject en of Eyad vragen van leerlingen wilde beantwoorden? Eyad twijfelde geen moment, dit wilde hij graag doen.

Ik als buitenstaander kan me ook voorstellen dat het vermoeiend is om steeds opnieuw je (pijnlijke) verhaal te moeten delen, maar hij vindt dat het erbij hoort. En als ze hem volgend jaar weer vragen, zal hij het weer doen. Op de gang komen we twee Syrische vrienden van Eyad tegen, die gaan hetzelfde in een andere klas doen. Wat een innemende mensen.

“LUST JE OOK KAAS?”

Ik ben echt heel trots op hem als ik zo naar hem kijk. Het Nederlands is nog steeds wel heel lastig en hoe knap is het dan om voor een groep in het Nederlands vragen te beantwoorden. Soms behoorlijk pittige vragen als “Veel Nederlanders willen dat vluchtelingen weer weg gaan, heb jij dat ook meegemaakt?”, maar er werd ook hard gelachen toen een leerling vroeg ‘of hij kaas lekker vindt’.

eyad en ik in klas

 

VOOROORDELEN

Het ging ook over vooroordelen. “Zijn alle vluchtelingen crimineel?”, “Wat vind je van Geert Wilders?”, “Wat vind je van IS?”. Op die laatste vraag kon Eyad eerst geen antwoord vinden, hij begreep niet waarom die vraag aan hem gesteld werd… Het leek wel of dit indruk op de klas maakte, aangezien hiermee opnieuw een vooroordeel op tafel lag.

LEERLINGEN IN EN VOOR DE KLAS

Interessant om te observeren dat er hele gretige vragenstellers zijn, maar ook leerlingen die geen woord gezegd hebben. Het blijven natuurlijk wel gewoon echte pubers hè? Of is dit ook een onterecht vooroordeel? Sorry dan.

Het interessante van deze ‘les’ was dat het gegeven werd door een vierdejaars leerling. Super-goed deed hij het. Steeds samenvatten wat er gezegd werd en de leerlingen aansporen tot het stellen van vragen. Leuk om weer even op school te zijn.

TAALCOACH EN MAATJES

Het heeft mij ook heel veel opgeleverd, om de tijd te krijgen om je echt te verdiepen in iemand die zijn eigen land heeft moeten verlaten. Hij wilde niet, maar zijn ouders stonden erop dat hij een veilige omgeving ging opzoeken. Hoe schrijnend dat hij met de komende kerstdagen niet bij hen kan zijn. Viert hij kerst als moslim? “Ja hoor, in Syrië vierden we ook gewoon altijd kerst, want er wonen ook christenen in Damascus.”

Mocht je wat tijd overhebben of ervoor over willen hebben, kan ik het je aanraden om een vluchteling te helpen. Heel waardevol. Een leerling vroeg of wij nu ook maatjes waren. “Ja!”, riepen we allebei.