Goededoelenwinkels of tweedehandswinkels? Voor mij was dat onderscheid nooit heel duidelijk. Ik kwam daar om iets te brengen of om iets te halen.Β
In vier maanden tijd heb ik een diepe duik genomen in de wereld van goededoelenorganisaties Dorcas. Deze NGOΒ heeft vestigingen in 14 landen in Oost-Europa, Oost-Afrika en het Midden-Oosten die worden geleid door lokale collega’s. Ze investeren daar in veerkrachtige gemeenschappen waarin iedereen kan meedoen. Bij een ramp of crisis verlenen zij noodhulp en dragen ze bij aan wederopbouw.
Een van de manieren om zoveel mogelijk middelen op te halen is via de 44 winkels van Dorcas. En die winkels kunnen niet bestaan zonder de 3000 vrijwilligers die zich hiervoor inzetten.
Wat zijn de succesfactoren bij het runnen van een winkelorganisatie dat draait op π΄π²π΄π²ππ²π» ππΆπ·π± (vrijwilligers) en π΄π²π΄π²ππ²π» ππ½ππΉπΉπ²π» (goederen die gratis worden gedoneerd)? En wat is dus van belang om te weten wanneer je verder gaat uitbreden of wilt verbeteren? Om die vragen te beantwoorden ben ik in opdracht op onderzoek uitgegaan.
Na vele interviews, (focus-)sessies, marktonderzoek en inbreng van experts op het gebied van Charity Shops, vrijwilligersbeleid en retailtrends ligt er nu een rapport van circa 80 pagina’s waar de organisatie mee verder kan.