Hoe zorgen we ervoor dat we verder groeien, op een manier die duurzaam is en waarbij we gebruikmaken van een grotere diversiteit aan vrijwilligers? Met deze vraag ging ik van start bij Dorcas als procesbegeleider en middels een stakeholdersanalyse. Met als doel informatie verzamelen voor het vormgeven van het strategisch kader.
Via vele interviews en focussessies met medewerkers en vrijwilligers van Dorcas, marktonderzoek en de inbreng van externe experts leverde ik een rapport op aan het managmentteam. Het rapport gaf richting aan het strategisch kader. Met als doel: een efficiënte samenwerking voor de winkels en een duurzame groei en impact van de organisatie.
Dorcas heeft vestigingen in 14 landen in Oost-Europa, Oost-Afrika en het Midden-Oosten. Deze landen worden geleid door lokale collega’s. Ze investeren daar in veerkrachtige gemeenschappen waarin iedereen kan meedoen. Bij een ramp of crisis verlenen zij noodhulp en dragen ze bij aan wederopbouw.
Impact van de winkelorganisatie en haar vrijwilligers
Een van de manieren om zoveel mogelijk financiële middelen op te halen is via de 44 winkels van Dorcas. En die winkels kunnen niet bestaan zonder de 3000 vrijwilligers die zich hiervoor inzetten.
Wat zijn de succesfactoren bij het runnen van een winkelorganisatie dat draait op 𝗴𝗲𝗴𝗲𝘃𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱 (vrijwilligers) en 𝗴𝗲𝗴𝗲𝘃𝗲𝗻 𝘀𝗽𝘂𝗹𝗹𝗲𝗻 (goederen die gratis worden gedoneerd)? En wat is dus van belang om te weten wanneer je verder gaat uitbreden of wilt verbeteren? Om die vragen te beantwoorden ben ik in opdracht op onderzoek uitgegaan.
Adviesrapport vanuit 360-graden input
Na vele interviews, (focus-)sessies, marktonderzoek en inbreng van experts op het gebied van Charity Shops, vrijwilligersbeleid en retailtrends ligt er nu een rapport van circa 80 pagina’s waar de organisatie mee verder kan.