In opdracht van de HAN Centrum voor Meervoudige Waardecreatie gaf ik een gastcollege voor de studenten die de minor Circulaire Economie volgen.

In de minor wordt o.a. aandacht besteed aan de mogelijkheden van het gebruik van duurzame grondstoffen & materialen, circulaire vormgeving & design, lean (proces)management & duurzame logistiek, nieuwe klantproposities en de ontwikkeling van lange termijn service- en leasecontracten.

Samen met opdrachtgevers gaan de studenten op zoek naar nieuwe,  concrete aanknopingspunten voor verduurzaming in een organisatie, in de keten en in het ecosysteem. Ze stellen daarbij ethische en strategische vragen over de koers van de organisatie en de manier waarop organisaties omgaan met de verschillende stakeholders en inclusiviteit.

Het thema van mijn gastcollege: 𝙨𝙤𝙘𝙞𝙖𝙖𝙡-𝙧𝙚𝙡𝙖𝙩𝙞𝙤𝙣𝙚𝙡𝙚 𝙬𝙖𝙖𝙧𝙙𝙚.

Op welke manier werken 𝗺𝗲𝗿𝗸, 𝗿𝗲𝗽𝘂𝘁𝗮𝘁𝗶𝗲 en 𝗿𝗲𝗹𝗮𝘁𝗶𝗲𝘀 𝗺𝗲𝘁 𝗱𝗲 𝗼𝗺𝗴𝗲𝘃𝗶𝗻𝗴 samen en hoe zorg je ervoor dat de opgebouwde relaties duurzaam zijn? En waarom is dat belangrijk?

Jaren geleden hoorde ik Kees Klomp ooit spreken over de Betekeniseconomie en dat was precies de theoretische kapstok die ik zocht bij het gevoel dat ik al langer had: ondernemen, daarmee geld verdienen (als middel) en dat te combineren met het goede doen. Goed voor onze leefomgeving en goed voor mensen, ook wel de ecologische en sociale waarden genoemd.

Ik zie nu wel in waarom het belangrijk is om te investeren in al die relaties en wat dat op langere termijn oplevert.

Student minor