Wie kent hem niet? Dé opticien in Hatert, Rob van den Bergh. Nou, volgens Rob is hij echt geen bekende voor iedereen in Hatert. “Ik kom nog steeds mensen tegen die hier al heel lang wonen en de winkel niet kennen hoor”, vertelt Rob. Mooie reden om Rob te interviewen op het bankje. Nou ja, op de stoel in dit geval.
Voor het gesprek struint Rob nog even door de website van ‘Op het bankje’ met: “Oh ja, ik herken inderdaad wel behoorlijk wat mensen uit Hatert.” In 1999 kwam hij met zijn zaak in Hatert terecht. Vorig jaar vierde de zaak haar 25e jubileum in onze wijk.
Rob is geboren en getogen aan de Vossenlaan in Nijmegen. Hij woont nog steeds in zijn ouderlijk huis met zijn vrouw Wilma. Samen hebben zij twee zoons: Raymond en Marcel. Raymond is ook opticien en werkt met Rob en Wilma in de zaak. Hij is de creatieveling en zorgt, naast het werk in de winkel, ervoor dat de
monturen en glazen er perfect uitzien. Marcel, hun andere zoon, heeft een brillenzaak in Ede. Hij is, net als Rob en Raymond, opticien en contactlenzenspecialist.
Zo werd Rob opticien
Rob zat in Zetten op school, op de HBS (huidige havo). Zijn docent, de heer Van Bemmel, hij weet het nog altijd, gaf Rob de tip om te stoppen met school: “Jij moet gewoon lekker in de praktijk gaan leren. School is niet echt wat voor jou.” Zo kwam Rob terecht bij een vriend van de heer Van Bemmel, een opticien in
Wageningen. Éen keer per maand naar school en de rest van de tijd
leerde hij het vak in de praktijk. Na vijf jaar studie was hij officieel opticien.
In 1975 kwam Rob voor het eerst werken als opticien in Hatert. Hij werkte toen als bedrijfsleider bij Hatert Brillenmode, naast de toenmalige sigarenwinkel van An Vos aan de Hatertseweg. Rob: “Je had hier toen winkels zoals Schoenen van Holland, kruidenier Giesbers, slagerij Brinkhof, de Hobby Corner. Het was een klein winkelcentrum maar functioneerde goed.”
Juist in Hatert!
Hatert Brillenmode kreeg ook een winkel in Winkelcentrum Dukenburg. Rob is daar naartoe gegaan en heeft daar vijftien jaar gewerkt. In 1999 kwamen Wilma en Rob met hun eigen winkel naar Hatert. Rob: “Het voelde als het goede moment om zelfstandig te worden. Er kwam een pand vrij in Hatert, dus kozen wij daarvoor. ‘Gaan jullie in Hatert zitten?’, vroegen mensen ons toen wel eens. ‘Juist in Hatert!’, zeiden wij dan. We vonden en vinden de mensen hier ontzettend vriendelijk. Er is nooit gedoe en het is gewoon een prettige volkswijk om in te werken. Ook met de mensen met een andere culturele achtergrond hebben we een mooie band opgebouwd.”
Winkelteam
Naast Rob werkt zijn vrouw Wilma ook mee in de winkel. Zij doet onder andere de administratie en heeft veel contact met de klanten. Een gezicht dat velen ook zullen kennen is dat van Rieneke. Zij werkt meestal in de winkel. Raymond, de zoon van Rob, werkt veel in de werkplaats, “wij maken hier namelijk alle brillen zelf”, maar ook regelmatig in de winkel.
Tot slot is Tom vijf jaar geleden in de winkel komen werken. Hij is optometrist. Hij pakt vooral de medische en onderzoeksmatige taken op. Een optometrist valt qua beroep tussen een opticien en een oogarts in. Het gaat goed met de winkel. Rob: “Wij zijn tevreden. We hebben veel vaste klanten, ook uit andere delen van de stad. Soms probeert iemand wel eens een andere opticien uit, maar dan komen ze toch vaak weer bij ons terug. Ten opzichte van de grotere ketens geven mensen aan dat ze het fijn vinden dat er bij ons een persoonlijke ontvangst is. Het voelt huiselijk en we nemen de tijd voor onze klanten. Wat mensen ook als een pluspunt ervaren is dat we een vast team zijn. Je ziet dus altijd dezelfde gezichten.”

Interieur van de winkel

Aan het fotograferen met zijn kleinzoon
Fotografie, winkeliersvereniging en kleinzoon
Rob’s grootste hobby is fotograferen. Dat doet hij graag in zijn vrije tijd. Het liefst maakt hij natuurfoto’s. Daarnaast zit hij in het bestuur van de winkeliersvereniging. Op dit moment is hij secretaris en penningmeester. Samen met de winkeliers zorgt hij er bijvoorbeeld voor dat er regelmatig wat te doen is en aan de lantaarnpalen een mooie bloemversiering komt. Er is ook een nieuwe website waarop inwoners kunnen zien wat er georganiseerd wordt:
www.winkelhart-hatert.nl.
Volgend jaar, wanneer de verbouwing van het winkelcentrum helemaal klaar is, willen ze een groot feest organiseren. Het laatste wat nog moet gebeuren is onder andere de verlichting en aankleding van het centrum. Rob: “Als je leuke ideeën hebt voor ons als ondernemers, kun je dat via het contactformulier aangeven.”
Of Rob nog dromen heeft? “Dat we vooral lekker doorgaan waar we mee bezig zijn en dat Hatert blijft zoals het is.”
Aan het einde van het gesprek zoekt Rob nog even naar een mooie natuurfoto op zijn telefoon. Hij stuit op een foto waarop hij te zien is met zijn kleinzoon. Daar heeft hij nog helemaal niet over verteld! Rob:
“Mijn kleinzoon is 14 en vindt het leuk om verlaten plekken te bezoeken. Dat doen we graag samen. Op deze foto maken we met een drone een foto.”
Ik zie een trotse Rob.

